18 december 2011

Hemresa

Igår kom jag hem till Finland efter 13-14 timmars resande.

Per skulle vinka av mig vid tågstationen i Bournemouth, men jag övertalade honom att följa med till flygfältet. Så jag behövde inte själv släpa på min tunga väska. 

Var rädd att mina väskor skulle väga för mycket. Min resväska vägde 13-14 kg och skulle få väga 23. Handbagaget fick väga 8, men det vägde 6 tror jag?
Efter att jag dumpat mitt bagage åt vi bagles på ett ställe som typ är som Subway, men med bagles istället. Hur galet gott som helst!

Då det sen blev dags att säga hej då åt Per grät jag som en liten fjant, fast jag inte kände mig väldigt ledsen. Saknade honom genast!

Sen då jag skulle plocka ut laptopen ut väskan i kontrollen bröt jag två naglar och skar mig på ett papper. Inte speciellt roligt... Som tur var sved såret inte lika mycket som det ibland gör.

Flyget var i tid, och gaten var typ 2 minuter från var jag satt (första gången den varit så nära!). Till Köpenhamn flög jag med SAS. De hade hittat något pytte, inte så roligt plan som hade motorerna väldigt långt bak. Jag hade "turen" att sitta väldigt långt bak, bredvid motorerna, längst ut mot gången. Personalen var i alla fall trevlig (två svenskar och tre danskar + svensk pilot). Landningen och starten var inte alls rolig med det där planet, kan inte alls påstå att jag ser framemot att åka tillbaka med det också. En timme och 25 minuter tog det att flyga från London till Köpenhamn. 
I Köpenhamn blev det att skynda genom kontrollen och vidare till Blue1-planet, som var ett normalt plan i vanlig storlek! Finsk personal och pilot, och allt som sades på svenska och engelska lät roligt (höhö) och var inte alltid väldigt lätt att förstå. Hamnade då också att sitta typ längst bak. Resan skulle ta en timme och 20 minuter, men vi landade typ 15 minuter tidigare.
Var ganska bra väder att flyga, under båda resorna då vi väl var i luften så tänkte man inte ens att man var i ett flygplan. Riktigt skönt.

Hela bilresan från flygfältet hem regnade, snöade eller slaskade det. Inte speciellt roligt. Men hem tog vi oss i alla fall, var hemma runt 11 på kvällen. Startade hemifrån halv 8 (halv 10 finsk tid). Skönt att vara hemma! Fast jag saknar finisen som är kvar i England. Har varit en sväng till butiken idag och köpt lite finska saker som jag vill haaaaaa (typ chips och godis), och frukosten bestod av finskt bröd och Oltermanni-ost!

1 kommentar: