13 november 2017

Bröllopsresan: onsdag 19 juli - Kreta 2017

Den här dagen hyrde vi en bil för att åka iväg på lite äventyr och utforska en annan del av ön! Det betydde att det blev en tidig morgon, något vi redan hade hunnit vänja oss av med. Så det var lite tungt. 

Vårt första stopp blev Heraklion. 


Där började vi med att besöka Heraklion Archaeological Museum.




Efter att ha köpt biljetter och tittat på de första grejerna tog vi paus i caféet, för det var så sjukt varmt ute att vi efter den korta promenaden mellan bilen och museet var helt slut. Dessutom var vi hungriga efter att ha åkt bil i runt två timmar. Den här semlan var SÅ god att jag kunde ha ätit hur många som helst. För att inte tala om juicen med färskpressad apelsin och jordgubbar!

Efter det var vi redo att gå igenom resten av museet. Också fast jag är väldigt intresserad av historia så vet jag inte så mycket om Grekland eller riktigt gammal historia, i och med att mitt jag främst är intresserad av historia kring världskrigen.

Men det var ändå så coolt att gå och titta på allt där, och läsa lite. Det är alldeles otroligt hur snygga grejer man kunde göra för så längesen. Och visst kände jag ju igen både ett och annat som jag läst om och sett på bilder i historieböcker.





Vi hade egentligen flera saker vi hade tänkt titta på i Heraklion, och skulle gärna hunnit gå omkring lite. Men i och med att vi stannat lite på vägen dit, och för att vi letade parkering hur länge som helst, så hann vi inte med så mycket mer efter museet. För de andra sakerna vi ville hinna med den dagen kändes viktigare än att lägga någon timme på sånt som var mindre viktigt. Nästa gång vi kommer hit ska vi hinna med fler saker!

Vi hann i alla fall ta en liten kort promenad.



För vi bestämde oss för att gå till McDonald's för att äta lite lunch. Dels för att vi inte orkade köa och inte hann vänta så länge, och dels för att vi ville pröva en Greek Mac. Tyvärr var vi inte alls värst imponerade av den.



Då vi gick tillbaka till bilen passade vi på att gå in via en butik och köpa ett stort lager av vatten och annat drickbart, och lite snacks. Så vi skulle klara vägen hem, och att vara ute i värmen.

Vår bil hade varit i ett svalt parkeringshus, och det var så skönt att sätta sig i en luftkonditionerad bil efter att ha varit ute i värmen ett längre tag igen.

Följande stopp under vår utflykt var Knossos! Jag var ivrig som ett litet barn. Knossos kommer jag till och med ihåg att jag läst om både i grundskolan och gymnasiet. Knossos har räknats till en av de äldsta städerna i Europa, och är från grekiska bronsåldern. Sådana här gamla ställen tycker jag är så otroligt häftiga. Jag får liksom en kick av att besöka såna ställen (också nyare historiska platser), liksom hjärtklappning och en oförklarlig lyckokänsla. Det får mig alltid att fundera på de som bodde/var där då för längesen, och vad det var för människor, och vad de funderade på, och så vidare.




Det var, såklart, massor av människor och det var sjukt varmt. Vi hade fått tipset om att börja med Heraklion och sen åka till Knossos, eftersom de flesta brukar göra tvärtom. Ett bra tips, tror jag. Så de flesta är där på morgonen, och vi var där på eftermiddagen. Också fast det ändå var fullt med folk så var det inte så smockfullt som jag förstått på många att där varit då de var dit.

Då vi pratade om vår dag med såna som jobbade på hotellet så lös de liksom upp och berömde vårt val då vi sa att vi åkt dit först efter Heraklion, så helt klart är det fler som skulle gett det förslaget till oss.

En annan sak som vi blev tipsade om, och som jag vill tipsa vidare om, är att om man ska besöka både Knossos och arkeologiska museet, börja med museet! Där kan man köpa biljetter som gäller till båda ställen, och då får man gå förbi kön vid Knossos! Och kön är lång. Vill inte ens veta hur lång den är då det är rusningstid.














Då vi höll på titta på den sista biten av Knossos började jag känna att jag varit ute i solen en stor del av dagen, och definitivt inte druckit ordentligt. Jag började känna mig yr, varm och mådde lite illa. Det var så skönt att ställa sig i skuggan då vi kom ut från området. Och oj vad bra det kändes att sätta sig i bilen igen, dricka ännu mer, och äta lite saltiga snacks. Jag mådde fort bättre då vi startade och luftkonditioneringen kickade igång igen.

Efter Knossos (som ligger riktigt nära Heraklion) styrde vi mot Chania igen. Vi hade blivit tipsade om två ställen att stanna vid på vägen tillbaka. Tyvärr var klockan redan lite mer än vi hade planerat, och vi var både trötta, så vi bestämde oss för att stanna bara vid ett av dom. Vi kände också att vi knappast skulle hunnit med båda innan det började bli mörkt, och vi ville gärna hinna nästan hela vägen till hotellet innan det blev mörkt.



Några korta pauser tog vi på vägen, bara för att sträcka på benen och ta några foton!




Vårt sista stopp var Argiroupoli. Vi blev tipsade om att åka ner nedanför byn, och titta runt där på några vattenfall och liknande, och sen gå upp till byn.

Tyvärr tog min höjdrädsla över då jag såg stigen upp till byn. Det var brant och högt, och hade inga räcken eller liknande.







Per gick upp en snabb sväng, medan jag väntade nedanför och knäppte bilderna här ovanför. De två nedanför tog Per då han hade klättrat upp.


Då Per kommit ner tillbaka tog vi en kort vattenpaus och toalettpaus på ett av de fina caféerna nedanför bergen.

Och såklart knäppte vi några fler foton.


Efter det hoppade vi in i bilen igen och startade tillbaka mot hotellet. Vi tog en lite annan väg tillbaka ut till den större vägen, så att vi fick se lite andra grejer än då vi körde upp till Argiroupoli. På vägen upp gick en del av rutten genom en by. Och vi pratar alltså nu enfilig väg (som man fick köra åt båda håll på), med husvägg på vardera sida om, utan trottoar emellan, och tvära svängar så man varken såg om man mötte bilar eller människor runt hörnet. Intressant, och skrämmande, upplevelse. 


Då vi kom tillbaka bytte vi snabbt kläder och rusade ner till middagen, så vi skulle hinna äta. Efter det utbytte vi några ord med personen som hyrde ut bilar på hotellet (hon var bäst!), och så fortsatte vi ner till hotellets beach party. 

Vi var där en stund, drack lite drinkar, och pratade med lite folk. Sen blev jag så himla trött så vi gick tillbaka till rummet. Vi slappade en stund, och sen gick jag och duschade (så himla skönt efter en otroligt lång dag, då det varit varmt och man gått omkring massor!), och Per gick tillbaka ner till festen.

Det här var verkligen en dag vi båda somnade ungefär genast som huvudet nuddade kudden, för vi var båda helt slutkörda. Men en otroligt rolig och spännande dag var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar