11 oktober 2017

Det vi valde bort

Eftersom vi själva inte varit på speciellt många bröllop i våra liv visste vi inte heller exakt vad de "måste" innehålla. Det gjorde det kanske också enklare för oss att göra det till vår fest, och forma den efter vad vi ville ha med, och hoppa över saker vi inte ville ha eller inte kände oss bekväma med.

Eftersom jag har problem med stora folksamlingar, att vara i centrum, och såna saker, så fanns det sånt jag helt enkelt inte ville. Per var helt okay med att lämna bort sånt jag inte var bekväm med, så det var inget problem. Till en början var jag orolig över vad våra gäster skulle tycka om att vi lämnade bort vissa grejer, men ju närmare bröllopet kom, desto mindre brydde jag mig. Det här var vår dag, och vi gjorde dagen till en dag vi skulle tycka om och ha roligt på.
Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)
Här är några saker jag kan komma på att vi valde bort.

Solosång eller annat extra i kyrkan - Vi ville hålla vigseln så kort som möjligt. Utöver en dikt/text Eifos läste hade vi inget annat extra. Det är kanske inte superovanligt, men jag vet att många brukar ha sång under sin vigsel. Vi valde också att inte ha med en psalm i början, men det sa i alla fall vår präst att de flesta par idag väljer bort.

Första dansen - Jag HATAR att dansa. Jag tror jag under högstadiet och gymnasiet lyckades vara borta från alla förutom en eller två gånger vi skull dansa under gymnastiktimmarna. Och då var det för att schemat hade ändrats i sista minuten. Det är något jag är så otroligt obekväm med. Vi kom överens om att kanske dansa under bröllopet. Men till slut hade vi så ont om tid under veckan vi gifte oss att vi knappt hade tid att välja ut en låt, och vi hann aldrig öva. Därför valde vi sen att hoppa över det. Det fanns några som förväntade sig att vi skulle dansa, och också frågade när det skulle bli, och så vidare. Men utöver det var det inte många som verkade bry sig allt för mycket att det uteblev. I programmet hade vi också nämnt mitt hat för att dansa, vilket jag tror gjorde att många var förberedda på att det inte skulle bli av.

Kasta buketten/strumpeband - Jag vet att det är något som är rätt vanligt på bröllop här, men jag vill minnas att jag läst att det är en relativt ny tradition här. Inget strumpebandskastande i och med att jag inte hade ett, och för att jag tycker det är rätt, ja, nästan obehaglig tradition. Det känns väldigt intimt för mig, och jag skulle troligen varit så obekväm att jag skulle mått dåligt. Buketten ville jag helt enkelt inte kasta. Jag kände inte för att först betala 70-80€ för en fantastisk blombukett, och sen bara kasta den! Min bukett är på tork hos mamma och pappa. Jag hoppas den blir snygg, så jag kan skaffa någon fin glaskupa till den och spara den i många, många år!

Morgongåva - Vi valde att inte ge varandra presenter dagen efter bröllopet. Vi kände att det inte var något vi prioriterade, och vi hade redan lagt en hel del pengar på bröllopet. Vi kan helt enkelt ge gåvor till varandra någon annan gång, för just vid bröllopet behövdes alla pengar till andra saker.

Efternamn - Inte helt ovanligt, men jag valde att behålla mitt eget efternamn. Vi har i dagsläge inte bestämt vad vi skulle vilja att eventuella barn har för efternamn, vilket är en av orsakerna till att jag behöll mitt. Det är också en stor del av min identitet, och jag kände inte att jag ville byta. Samma gällde Per. Jag kan tänka mig att ta dubbelnamn senare, om det är så att vi skaffar barn och väljer att de ska få Pers efternamn. Men i så fall är det ändå möjligt att jag använder bara mitt eget "till vardags", också fast jag har dubbelnamn "i verkligheten". Men vi får se. Det är också möjligt att eventuella barn får mitt efternamn.

Fotograf Julia Lillqvist (www.julialillqvist.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar