06 september 2017

Våra förlovningsringar

Jag vet inte om jag någonsin skrivit om våra förlovningsringar? Eller ens visat dem ordentligt? Jag antar att jag både visade dem och skrev något kort om dem då vi förlovade oss, men tänkte i alla fall ta och skriva ett inlägg om dem! Bara för att verkligen börja från början. Jag brukar gilla att läsa om sådana här saker, så jag tänkte att det kanske finns någon annan där ute som också är intresserad.

Förlovningen var ingen överraskning för någon av oss. Det var något vi hade pratat om ett längre tag, och vi bestämde oss för att göra det då vi var i Disneyland Paris 7 september 2012. Vi hade båda valt vår egen ring. Också fast jag valde min egen ring, valde jag att inte titta på den innan vi förlovade oss. Jag hade ju alltså sett den de hade i butiken, men inte min då den var färdig.

Jag hade ingen klar bild av hurdan ring jag ville ha då vi först började titta på ringar. Jag visste att jag inte ville ha någon med något som stod ut väldigt mycket, för eftersom jag inte är en person som använder smycken, och framförallt inte ringar, ville jag ha något som inte hade massa utstickande grejer. 

Då jag såg den här ringen visste jag genast att det var den jag ville ha! Den var perfekt, och jag var såååå förälskad i den. Tyvärr har jag väldigt små fingrar, och den gick inte att beställa i en så liten storlek som behövdes, så det såg väldigt mörkt ut att kunna få en sådan. Man kunde beställa en liknande via butikskedjans tjänst som lät en designa sin egen ring, men då skulle den också kosta så mycket mer. 

Vi tittade på en del andra ringar, både i den butiken och i andra, som liknade men som ändå inte var riktigt lika. Stenarna var ditsatta på ett annat sätt, och den delen stod ut allt för mycket enligt mig. Vi hittade ingen ring som jag gillade lika mycket. 

Vi var in i den där smyckesbutiken en hel del och tittade på ringar, så jag undrar om de tillslut började känna igen oss. För en dag då vi var där pratade vi med ägaren/föreståndaren för butiken, och hon meddelade oss att hon inte vanligen gör det och butikskedjan brukar inte erbjuda det, men att hon kunde specialbeställa just exakt den ringen jag ville ha, i rätt storlek. Fatta lyckan! Så jag fick exakt den ringen jag ville ha, utan att vi behövde beställa den från deras specialtjänst. 

Skulle aldrig byta ut den! Älskar den.

Traditionen i Finland är väl att man har varsin helt slät ring, utan något speciellt på, medan vigselringen har en diamant eller annars ser lite mer speciell ut. I England är förlovningsringen en ring med en fet diamant på, medan vigselringen är slät utan något extra på. Vi gjorde en liten kombination. Båda ringarna är lite extra, men de har inga stor utbuktningar eller sånt, så de är inte ALLT för långt från släta ringar.

Ringarna är köpte hos H. Samuel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar