18 februari 2015

Frågestund: Svar

Som jag gissade fick jag inte hemskt många frågor till min frågestund. :) Men här är svaren till de jag fick!

Vad saknar du mest från England nu när du är hemma igen? 
Jag saknar så otroligt mycket från England! Jag saknar klimatet, att det är så lätt att hitta och beställa grejer online till ett billigt pris, en del matvaror, en gäng med butiker (Wilkinson, 99p store, Primark, osv), jag saknar kollektivtrafiken, jag saknar brittiska priser, jag saknar städerna. Helt kort kan man väl säga att jag saknar England, för det finns så mycket jag saknar! Jag saknar ibland England så mycket att jag får en stor klump i halsen.

Och vilka finska saker inser du nu att du kanske saknat utan att veta om det?
Finska råvaror! De är SÅ mycket godare! Och finska bostäder har jag nog saknar mer än jag trott. Den finska våren och sommaren är nog något jag också saknat, men inte helt tänkt på. Det engelska klimatet (eller ja, klimatet där vi bodde) gjorde att årstiderna inte var så tydliga. Det planterades blommor i januari och våren var i full gång i februari/mars eftersom det inte blev kallt under vintern. Inte mig emot alls eftersom jag ogillar det finska klimatet och vintern, men våren och sommaren är så mycket tydligare i Finland så man får en extra glädjekick av det!

Och så motsatt, vad saknar du inte från tiden i England?
Jag saknar inte deras hus. Kallt, dragigt, mögligt och fuktigt. Också fast vi inte hade typ något av de där problemen i lägenheten vi bodde i större delen av tiden så stötte man på sådana byggnader ofta (typ butiker). Urk för det!

Och vad har du inte saknat i Finland?
Klimatet! Den finska vintern med snö, is och under +10-grader är kul i ungefär en vecka. Sen är jag redo att åka tillbaka till England, alternativt något ännu varmare ställe. Och att inte kunna göra vissa saker själv eftersom jag inte talar rätt språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar