31 januari 2015

January Favourites 2015

Jag erkänner att den här månadens inlägg också, delvis, kunde gå under under titeln "Finländska produkter jag insett hur mycket jag har saknat".



Finländsk, marinerad kyckling. Kycklingen i England smakade blä och usch och äckligt. Det var inte väldigt ovanligt att jag lät bli att äta kycklingen då vi t.ex. lagade kycklingsås. Och marinerad kyckling visste de inte ens vad som var. Om man hade tur kunde man möjligen hitta kyckling med någon BBQ-såskryddgrej (och jag gillar inte BBQ-sås och liknande) eller sen den goda kycklingen från butchern som vi hittade till slut (men det var mer kryddad kyckling än marinerad kyckling. It was good anyway, though!), men inget i stil med marinerad kyckling här i Finland! Så den här månaden har vi på allvar återupptäckt hur god finländsk kyckling är i sig själv, och varit glada överutbudet av marinerad kyckling! Yay!

Surskorpor. Jo, de här fanns ju nog också i England (Finn Crisp, som alltså är gjord av Vaasan), men jag återupptäckte min stora kärlek till den här produkten den här månaden. Men smör och gräddost (som inte finns i England...), sååååå gott!!!


Oparfymerade tvättmedel och sköljmedel. Jag är en person som inte alls gillar tvättmedel och sköljmedel med doft i sig. Blä! Tyvärr hittade jag aldrig oparfymerade varianter i England, och fick istället använda produkter för känslig hy. Det funkade bra och de doftade inte allt för mycket (och jag vande mig snabbt vid doften också), men min hy (och min näsa och huvud) tackar mig nog för att vi nu använder oparfymerade produkter. Föredrar dem absolut framför de vi använde i England!


MAMA-nudlar. Jag gillar nudlar, och mitt absoluta favoritmärke är MAMA. De slår alla andra! Tyvärr hittade vi aldrig av dem i de vanliga matbutikerna i England (skulle kanske funnits i några specialbutiker, men den asiatiska(?) butik vi hade bredvid där vi bodde hade så låg hygien-rating så vi ville inte riktigt gå in dit, inte ens då den senare höjdes). Under de sista kanske två månaderna märkte vi att ASDA hade börjat sälja deras Cup Noodles (som var goda, godare än alla andra nudelvarianter vi testade i England, dom flesta var jätteäckliga! Var typ bara Lidls som jag klarade av att äta). Så kanske de vanliga nudlarna börjar dyka upp där snart också? För Cup Noodles slår inte de här vanliga!

Uggletyget. Tyget som jag använde till dynvaren får också vara med på listan den här månaden, för det har också varit en favorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar