14 november 2014

Nyförälskelse vs djupare kärlek

För ett tag sen tittade jag på en video på YouTube, jag kan inte ens minnas vad frågan som diskuterades var (troligen något om vad de ville återuppleva i sitt liv), och en av personerna svarade att han ville återuppleva nyförälskelsen om och om igen men fortsätta vara i samma förhållande. Det här fick mig att fundera över om jag håller med eller inte.

Visst gillar jag den där känslan av nyförälskelse man har under det första året då det är fjärilar i magen och allt mest bara känns rosafluffigt och allt är bra och perfekt. Men jag har kommit fram till att jag aldrig skulle vilja byta ut den där djupare kärleken som kommer efteråt för att få återuppleva nyförälskelsen om och om igen.

För mig känns den djupare kärleken så mycket bättre, och på något vis mer säker och "äkta". Det är något man vet att håller. Jag gillar att kunna vara 100% mig själv, och inte vara nojig över en massa små saker, sånt som, förutom det där rosafluffiga, också hör till nyförälskelsen. När man kanske funderar lite för mycket över hur man ser ut, hur man gör saker, och allt sånt där som med tiden försvinner då man börjar känna sig helt bekväm med en annan person. För mig som blir nervös för nästan allt så var det på ett underligt sätt nästan skönt då nyförälskelsen gick över, och kärleken utvecklades. 


Skulle du vilja återuppleva nyförälskelsen om och om igen, eller föredrar du den djupare kärleken som kommer efteråt?


1 kommentar:

  1. Jag håller med dig, den djupare kärleken är så mycket bättre! Har inte desto mer argument för tycker dina är så bra, haha.

    SvaraRadera