12 november 2014

Ett tänkvärt citat

Jag följer både Zoellas blogg och hennes YouTube-kanaler, och hon är en person jag tycker verkar väldigt trevlig. Hon är ändå en av personerna som får stå ut med otroliga mängder fula kommentarer. Inte konstruktiv kritik, utan riktiga elakheter. Hon skrev nyligen ett blogginlägg om det här, och jag kände också att jag ville skriva lite kort om mina tankar kring ämnet.

I det inlägget delade hon med sig av ett citat som jag tycker flera människor kunde komma ihåg lite oftare då de rör sig online och bestämmer sig för att lämna en kommentar (och samma gäller i verkligheten då man säger saker!):

"Every time you post something online, you have a choice. You can make people happy or take away their happiness."

Också fast jag inte lidit väldigt mycket av elaka kommentarer på den här bloggen, eller i övrigt på internet, så är det ändå ganska ofta jag snubblar över kommentarer på andra ställen som kan göra mig ledsen. Inte för att de är riktade mot mig, det är mer att jag blir ledsen över att någon kan tycka att det faktiskt är okay att skriva sådana saker. Och så blir jag ledsen över att personen det är riktat till måste stå ut med sådan skit. Dessutom blir jag ledsen av att människor tror att de är skyddade där bakom sin telefon/tablet/dator och kan skriva vad de vill utan att någon kan veta vem det är.

Jag kan för allt i världen inte förstå vad människor får ut av att spy elakheter i kommentarfältet på olika ställen. Det är en sak att lämna konstruktiv kritik eller framföra sin egen åsikt om man inte håller med om det som sägs/skrivs, men då det bara handlar om att bete sig som en skit, trycka ner någon annan, personliga påhopp och att få andra att må dåligt, då är det bara...ja, jag vet inte vad jag ska beskriva det som. Äckligt? Varför ens titta/läsa om du hatar något eller någon så mycket? Och varför lägga ner ännu mer tid på det genom att kommentera något riktigt elakt? Vad får de ut av att skriva sånt? Ibland förstår jag mig verkligen inte på vissa människor. 


Vad är dina tankar kring det här ämnet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar