26 november 2014

Att sova dåligt

Så länge jag kan minnas har jag till och från haft otroliga problem med att somna. Då jag väl sover är det oftast inga problem, och jag älskar att sova. Speciellt på morgonen. Jag är inte en morgonmänniska och är oftast piggast under kvällen och en bit in på natten.

Senaste dryga månaden har jag haft otroliga problem med att somna. Det är helt enkelt näst intill omöjligt. Det är inte alls ovanligt att jag ännu några timmar efter 00 inte har somnat, och det leder till att dagen blir ganska tung då jag oftast ändå är ur sängen igen innan 11-12. Det jobbigaste är att jag oftast också är trött under nätterna, så jag orkar inte ens stiga upp för att göra något annat en stund för att sen kanske lyckas somna. Skulle jag vara pigg skulle jag ju åtminstone fatta varför min kropp inte vill stänga av. Jag blir lite tokig på det snart! Hur svårt kan det vara att somna?!

Jag har försökt både ett och annat för att försöka somna fortare och lättare, men inget har hjälpt. Det är otroligt tröttsamt (hehe) då det är såhär långa perioder, och jag vet inte om jag haft en såhär lång period med dålig sömn någonsin. Vanligen handlar det om några dagar, kanske en vecka. Att jag har problem med att somna har också gjort att jag inte alls är speciellt pigg på kvällarna heller, och min energi överlag är i botten.

Jag skulle tro att det beror mest på vår flytt. Det är så mycket kaos, så mycket att fundera över, en hel del stress och en hel del nya grejer som ska hända. Därför hoppas jag att den här perioden äntligen, ÄNTLIGEN ska ta slut nu i helgen då vi kommit tillbaka till Finland. Jag börjar på allvar se framemot att inte behöva ligga vaken i flera timmar varje kväll fast jag helst skulle vilja sova. Blöööööö!

Vad är era bästa knep för att somna då kroppen bara inte vill sova, trots att man är trött?

1 kommentar:

  1. Seeent svar! Hoppas att du börjar kunna sova ordentligt nu efter flytten ^^
    Men tänkte att jag skulle skriva mina knep, eller det som jag brukar göra när jag absolut inte kan sova, antingen för att jag inte alls är trött (fast jag borde vara det) eller för att jag är för stressad över nått.
    Nått jag tycker hjälper är att göra något helt annat innan man går och lägger sig än det som man har hållit på med hela dagen, att bryta rytmen typ. Så om jag har pluggat hela dagen är det skönt att se en film, sen igen om jag har varit ledig hela dagen och inte har gjort nått annat än att se på serier hela dagen (A) *vissel* så läser jag en bok eller tecknar nått.
    Det som nästan funkar bäst dock tycker jag är att lyssna på en ljudbok, för då kan man blunda och dagdrömma själv över vad man lyssnar på. Fick alla Harry Potter-böckerna som ljudbok (engelska) av en kompis och lyssnade på dem jättemycket under en stressig period. Vaknade ofta efter en timme för att stänga av datorn, sen gick det lätt att somna om.

    SvaraRadera