15 juli 2014

Resan till Finland

Eftersom jag är inne på resetema idag här i bloggen tänkte jag skriva om hemresan.

Resan mellan England och Finland gick ganska smidigt den här gången, kände jag. Jag mådde ju som vanligt blä under morgonen, som alltid då jag ska flyga. Men det var bättre än det varit de senaste gångerna, så jag lyckades till och med äta lite. Stadsbussen var lite sen, så min buss var redan inne då vi kom dit. Det fick mig att känna mig lite stressad. Men de började inte ta ombord folk fören jag hade stått där i kanske en minut, så var ju ändå inte SÅ sen. Sa ett snabbt hej då till Per, och så steg jag på.

På bussen var det inte alls mycket folk. Jag är van vid att mer eller mindre varje plats är fylld (men åker ju ofta kring högtider så), men den här gången var det långt ifrån. Hade alltså lyxen att få sitta ensam. Det var inga köer på vägarna, så vi var framme 10-15 minuter tidigt. Jag passade på att väga min väska. Den vägde 22,4, och fick väga max 23 kg. Sen passade jag på att printa ett litet boarding pass istället för det som jag printade hemma, och det visade sig att man nu också kunde printa tagsen till väskorna från maskinerna. Det har man inte kunnat göra på Heathrow förut, också fast Finnair kört med den tekniken redan länge i Helsingfors. Sen droppade jag av mitt bagage. Där var det heller ingen kö.

I security check var det heller knappt någon kö, men det blev ändå att stå en stund eftersom det tog så länge att kolla någon före mig som gick genom den där detector-grejen. Jag tittade på klockan då jag var igenom, och den var inte ens kvart över 11! Så på ~25 minuter hade jag stigit av bussen, gått därifrån till terminalen (en ganska lång bit), gjort allt där, och tagit mig igenom security! Inte illa!

Väl igenom skaffade jag lite att äta och lite smått att tugga på under resan. Då det var en dryg timme kvar tills vi skulle få reda på gaten ringde jag Per för att prata bort lite tid, och sökte mig därför till ett lite tystare ställe närmare en del av gatearna. Vi pratade i typ en timme, och slutade då jag fick reda på min gate (typ 20 minuter tidigare än de sagt att vi skulle få den). Det visade sig att det var bara en liten bit ifrån där jag suttit och pratat med Per, hehe. Visste att den oftast är där, men sist var den åt helt andra hållet. Så hade tur den här gången! 

Väl på flyget köade vi i säkert 20 minuter innan vi det var vår tur för take-off, också fast allt var redo redan ett bra tag innan vår utsatta tid som var 13:35.

Det var molnigt i princip hela vägen, och lite mer turbulens än vanligt. Men inte alls jobbig sådan, den var ganska "mjuk". Var lite nervös då vi kom in till Heathrow, för också fast det var blå himmel rakt ovanför flygfältet så var det gråa och svarta moln heeeela vägen runt, och alltså precis där alla plan for genom molnen. Men då vi for var det inte längre mörka moln, som tur var.



Vanligen brukar jag sova under större delen av flygresorna, men den här gången löste jag korsord och sudoku hela resan istället. Var sjukt trött så skulle somnat om jag hade försökt, men glömde lite bort det då jag blev så inne i korsordslösandet.


Vi landade 18:35, alltså bara 5-10 minuter sent. Sen fick vi vänta ganska länge på bagaget.

Hem-hemma var jag runt halv 10. Skönt att inte komma hem apsent som då jag tidigare tog ett flyg som landade först efter 9 på kvällen!

1 kommentar:

  1. Så bra att resan gick bra! Åååh, får alltid sån lust att resa när jag läser såna här inlägg ^^

    SvaraRadera