10 mars 2014

Filmen The Book Thief

Igår var vi och såg The Book Thief. Jag har inte läst boken (men tror jag ska ta och göra det), så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Men det visade sig vara en riktigt bra film! Och väldigt fint gjord, gillade hur allt såg ut. Det jobbigaste var väl att de pratade engelska med en tysk brytning (vissa mer, andra mindre. Vissa bröt knappt alls på tyska, fast de skulle föreställa tyskar). Men jag glömde bort det efter en stund, och slutade störa mig på det. Skulle troligen stört mig mer om de engelsktalande skådisarna skulle pratat ren engelska, medan de som kommer från tysktalande länder skulle haft en brytning, så hellre då att de alla försökte sig på en tysk brytning.

Jag tycker absolut det är en sevärd film. Åtminstone om man som mig är intresserad av historia och världskrigen, och filmer som är fint gjorda och fina att titta på. Det jobbigaste var väl product placementen som dyker upp riktigt i slutet, som både Per och jag kände att var dåligt gjord. Kändes inte som det passade in alls, och vi hajade till såpass mycket att vi för en sekund glömde bort att lyssna. Riktigt så ska väl inte product placement gå till? Man ska väl inte direkt reagera medvetet på dom? Och i alla fall inte negativt.

4 kommentarer:

  1. Rekommenderar starkt dig att läsa boken. den var sååå mycket bättre än filmen. alltså vad är det för produkt placement du menar? mac datorn i slutet, jag reagerar på den men det var mer för att det var en dator, samt att döden berätta att hon var författare så jag antog mer att det var som hennes arbetsplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, var datorn vi reagerade på. :) Eller ja, att där stod en dator var väl inget vi skulle tänkt desto mer på, men märket kändes så stort där att det var lite väl "in your face". Speciellt som filmen inte innehöll några väldigt tydliga product placements i övrigt. Så vi kände att det inte alls var snyggt gjort.

      Radera
    2. fast mac datorer är väldigt mycket utstickande. det är ju därför de oftast inte behöver göra så mycket vanlig TV reklam eftersom de syns så mycket i filmer och TV-program. I vanliga Tv-serier brukar jag reagera på när de inte använder sig av apple produkter eftersom man är så van vid att de är där.

      Radera
    3. Jo, är ju så tyvärr. Vi skulle nog inte reagerat så mycket om det inte skulle varit för den feta Apple-logon. De flesta vet ju vilket märke det är också fast logon inte syns. Vi tyckte det skulle varit snyggare gjort, och mer passande, om logon skulle varit borta (eller varit betydligt mindre). Men tyvärr är det ju sällan så sånthär funkar. :D

      Radera