29 juli 2013

Bomarsunds fästning

Sist på vår lilla turisttur var Bomarsund. Vi bestämde oss för att inte fara till Notvikstornet eftersom vi varit dit ganska många gånger och eftersom det troligen var en hel del folk där och vägen dit är ganska smal. Inte kul att behöva möta bilar, och vi kände inte för att gå. Bomarsund har jag åkt förbi för det mesta då jag rört mig i trakterna, så det här var andra gången jag gick runt där. Gången före var för 10 år sen (herregud jag är gammal!)! Var riktigt kul att gå runt där nu efter att jag vet lite mer om stället. Vi pratade ju om det under en kurs i gymnasiet, och lite har ju nog fastnat. Är ju trots allt historia, som jag är intresserad av, hehe. Har också en bok om det som hände där, som vi fick i gymnasiet. Har inte läst den ännu, men har nog tänkt göra det. Någongång. 








Kul att se, men tror det är en plats som kanske ger mer om man läst ens bara lite om stället. Kanske värt att åka dit med en guide, plocka upp en broschyr om det eller bara göra en snabb googling innan besöket. Jag älskar ju platser med historia, speciellt om det ännu finns något kvar från den tiden. Så häftig känsla att gå på såna ställen, tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar