15 juni 2013

Jordgubbstårta

Tänkte passa på att dela med mig av receptet på min favorittårta! Bakade den första gången för två år sen och nu blev det igen. Fortfarande en favorit, och smeten är också sååååå god!

Börja med att blanda 1 deciliter mjöl, 3/4 deciliter potatismjöl och 1,5 teskedar bakpulver i en skål.

Vispa 4 ägg och 2 deciliter socker tills det är riktigt vitt och fluffigt.

Blanda sen ner mjölblandningen i äggblandningen. Häll allt i en form och grädda ca 40 minuter175 grader.

Medan kakan svalnar kan du passa på att vispa ihop 5 matskedar vaniljpulver (sånt man köper i påsar som man ska blanda med mjölk för att göra vanlig kall vaniljsås av, alltså inte den färdiga variant som finns) och 2 deciliter mjölk. Ställ in det i kylskåpet så det blir lite tjockare.

Vispa 5-6 deciliter grädde.

Skiva en hel massa jordgubbar.

Då kakan svalnat är det dags att skära den i tre lager. Det gick inte så bra här jämfört med första gången jag bakade den, hehe. Tror jag hade en mindre form sist och kakan blev då högre.

Ta jordgubbssaft (eller annan bärsaft som innehåller jordgubbar) och vät lagret lite. Lägg sen på vaniljkrämen.

Lägg på följande lager kaka, vät det med saft och rada sen på ett lager jordgubbar (går också med ett lager jordgubbssylt eller mosade jordgubbar).

Ovanpå jordgubbarna ska ett lager grädde. 

Sen ska det sista lagret kaka på. Vät det lite och täck sen hela kakan med grädde och sen på med jordgubbar! 

Om ni vill se ett exempel på hur den ska se ut inuti kan ni kolla kakan jag bakade för två år sen!

1 kommentar:

  1. Ååh, att dela en kakbotten i tre delar är det värsta jag vet X'D
    Den ser såååå god ut! Massa ordgubbar! :D

    SvaraRadera