15 maj 2013

Düsseldorf: ditresan och lördag 11.5.2013

Efter McFly-konserten hann jag sova ungefär 1,5 timme innan det var dags att åka in till stan och hoppa på bussen till London. Den gick 3.10, så var lite tröttsamt. I London var vi runt klockan 6. Där tog vi tunnelbanan till St Pancras International där vi fick sitta och slöa ett bra tag, eftersom vårt tåg inte gick fören 8.58. Vi hann i alla fall hämta ut våra Eurostar-biljetter, växla pengar och äta lite frukost. Vi var båda duktigt trötta. Jag fick kanske 1-1,5 timmes sömn till på bussen, medan Per sov högst 2 timmar under bussresan och inte alls hemma innan vi åkte.

Till slut var det ändå dags att stiga ombord. Där köpte vi Sprite, te och en croissant (som var så sjuuuukt god!). Bilden blev lite mörk eftersom vi körde in i tunneln mellan England och Frankrike exakt samtidigt jag knäppte bilden. Orkade inte vänta 20-30 minuter för att ta ett nytt, så det fick bli ett mörkt. Hann dåsa till några gånger under resan till Bryssel.
I Bryssel hade vi ett tag att gå runt på stationen innan vårt tåg till Düsseldorf gick. Var riktigt kallt! Dels för att vi var trötta, men stationen var väldigt kall också! Var skönt att stiga ombord på nästa tåg sen.
Tåget stannade på en station som påminde lite om ett stort, vitt rymdskepp. Tror det här ännu var i Belgien någonstans.
Framme i Düsseldorf var i strax innan klockan 16. Där tog vi spårvagn ut till vårt hotell som var en liten bit från centrum. Mer om hotellet kommer senare!
Vi slöade lite och försökte hitta någonstans att äta i närheten. Slutade med att det fick bli McDonalds. Blev betjänade av en sur, aningen äldre kvinna. Kände sig inte direkt välkommen! Efter det gick vi tillbaka till hotellet, badade badkar (ett riktigt varmt bad var något vi verkligen behövde efter 12 timmars resande och en hel del frysande!), tog en dusch och sen bara dega och titta på TV iklädd badrock och mjuka tofflor, innan det var dags för en väldigt tidig kväll. Tror klockan inte var mer än halv 9 då vi somnade!
Vid 9 följande morgon kravlade vi oss ur sängen följande morgon och gick ner till frukosten. De hade ett ganska stort utbud av allt möjligt att tugga på. Till och med korv som ser ut som HKs knackkorv eller liknande. Eftersom vi inte direkt är bortskämda med god korv i England smakade vi såklart, och den smakade nästan exakt som knackkorven hemma! Visade sig vara någon form av kycklingkorv, men smakade och såg ut exakt som vanlig finsk knackkorv!

Sen åkte vi iväg till stan för att utforska den lite. Vi började med att skaffa varsitt 48h Welcome Card, vilket gjorde att vi i 48 timmar fick använda lokaltrafiken gratis, slapp in till vissa ställen gratis eller till ett billigare pris. 14€ styck kostade de.

Vi började med gamla stan, som inte alls var lika fin och spännande som vi hade trott. Men nog fin i alla fall! Vi hade bara haft större förhoppningar om den efter de få bilder vi sett och det vi hade läst.

Vid många av stans biografer fanns sådana här pelare, men olika statyer ovanpå! Tyckte de var så fina.

Efter gamla stan tog vi en sväng ner till Rhenfloden som flyter genom staden. Vattnet var galet strömt! Båtarna som åkte mot strömmen åkte väääldigt långsamt, men de som åkte med den försvann hur fort som helst. Och de båtarna som var stilla vid kajen såg ut som om de rörde sig om man bara tittade på fören, eftersom vattnet strömmade så fort!

Filmmuseet fanns precis bredvid, så vi passade på att gå dit. Biljetterna kostade 5€ styck, men vi fick gå in gratis med våra kort. Jag är mörkrädd,s å det visade sig inte vara det bästa stället att gå till. Våningarna var mörka och lite labyrintartade, och vi var ensamma på den absolut läskigaste våningen. Så jag njöt inte väldigt mycket. Men det var intressant med alla gamla foton, utrustning, kläder och saker som var relaterade till film!
Resans "inside joke" blev matbutikskedjan Rewe, av en ganska uppenbar orsak, hoppas jag. ;) Fanns otaliga skämt att dra om det! Inget fel på matbutiken i sig, det var bara namnet som var lite underhållande.
Efter det här kände vi för lunch. Vi letade i vad som kändes som en evighet efter något ställe som erbjöd något vi ville ha till ett okay pris. Det hade duggat till och från hela dagen, och då det började regna mer bestämde vi oss för att dyka in till Pizza Hut. Och tur var det, för då vi satt oss ner började det ösa ner!  Medan vi åt läste Per kartor. Maten blev betydligt dyrare än vi räknat med, trots att vi inte hade beställt något speciellt, men annat än det var det helt okay pizza. Vi är inga stora fans av Pizza Hut i England, och blev det nog inte i Tyskland heller.
Då vi ätit klart hade regnet gett upp igen, och till den delen av stan vi åkte till sen var det det blå himmel.
Låg massor av fåglar i parken. Jag smög försiktigt en lång runda runt dem, men ändå fräste en åt mig! Och det gjorde den inte åt andra som gick och cyklade mycket närmare den. De var åtminstone söta.

Vi såg fågelungar!

ASG!
Vi tog en sväng via tågstationen och gick in i en liten butik för att köpa lite vatten och något smått att tugga på. Där fanns två kassor, och kassörerna började bråka högljutt med varandra inför oss kunder som stod och köade! Kändes väldigt obekvämt på något vis, inget man är van med varken från Finland eller England. Hon ena klagade på att hon andra var så himla långsam, men hon hade problem med kortläsaren! Efter lite munhuggande sa hon "långsamma" åt hon andra att hon var riktigt otrevlig, och jag håller med! Tidigare under dagen då vi var i en Rewe-butik (hahaha!) slog en kvinna till mig i benet med sin korg, ganska ordentligt, och det var INTE mitt fel eftersom hon sprang in i mig och jag var inte ens ivägen. Jag är van med att få en ursäkt i princip redan då man knappt blir nuddad, men den här kvinnan stirrade skitigt på mig istället. Alltså, ursäkta, vad?

Vi åkte till hotellet och efter en liten paus på hotellet åkte vi ut till Düsseldorfs flygfält där de har ett observation deck där man får stå och titta på flyg som lyfter och landar.
Tyvärr var vädret inte på vår sida. Man såg regn på ungefär alla sidor om oss, och det hade regnat till och från hela dagen, så vi hann bara se ett plan lyfta innan regnet på bilden kom fram till oss, så det blev inte en lång stund där.
En ensam väska som troligen missat sitt plan.
Badkarsbadande och en dusch senare kändes det ganska bra. Vi märkte att vi båda såg väldigt fräscha och avstressade ut jämfört med vad vi gjort på sista tiden.
Vi beställde middag.
Jag åt pasta med en gräddig sås med skinka och svamp.
Per åt hamburgare och franskisar. Möjligen de godaste franskisar jag någonsin smakat på! Fantastiskt god mat!
Vi passade också på att smaka på en av de lokala ölarna. Påminde om Koff, men med lite mindre besk eftersmak. Vi gillade den båda, passade utmärkt till maten! Och då är ingen av oss öldrickare!