10 mars 2013

Rågbröd, Oltermanni och andra saker man inte saknar

Då vi flyttade hit var vi "oroliga" över alla de där finska sakerna man skulle sakna då man väl bodde i England. Det intressanta är att man till en början saknar allt, mest för att man tror att man kommer att göra det. Sen går det över. Man får cravings då och då, men det är inget man för det mesta har ett behov av längre. Det är inget man tänker på speciellt ofta, och har inget överdrivet behov av det ens då jag är i Finland.

1. Rågbröd
Ja, det här saknade vi massor till en början. Tog med mig två påsar då jag var hem första gången. De var i vår frys i ett år, sen slängde vi dem. Är något jag nog äter då jag är i Finland, men inget jag slukar i mängder.

2. Oltermanni (och ost överlag)
Jag är picky då det kommer till ost, eftersom jag inte är någon större ostälskare. Så det här något jag då och då kan sakna då jag känner för att äta ost med det inte finns någon sort jag vill ha. Men är också ett behov som minskat eftersom vi inte äter väldigt mycket bröd. Oltermanni är också något jag absolut ska ha då jag är i Finland, men inget jag direkt dör utan i England.

3. Bastu
Jepp, man överlever utan det. Aldrig varit en person som gillar bastuvärme. Skönt med bastu då man är i Finland, men är inget jag saknar annat än då jag fryser efter att ha varit ute då det är kallt/regnigt.

4. Godis och chips
Brittisk godis överlag är äckligt. Chipsen är goda, men är ett annat utbud än det finska. Är ingen stor godisätare längre, så saknar det inte riktigt. Dessutom har jag alltid tyckt att vanlig lakrits man får i England är godare än den finska.

5. Vintern
Okay, måste erkänna att det här är något jag aldrig trodde jag skulle sakna. Två dagar snö per år och sen plusgrader, eller som kallast -3, är helt tillräckligt.

3 kommentarer:

  1. Det enda jag egentligen saknar är kaviar och Lontoo Rae som jag fick såna extrema cravings efter när jag såg bild på det för någon vecka sen XD Tur att mamma kommer hit imorgon och kan ta det med sig! :D
    Lustiga är att jag hittat saker här i England sen igen som jag tror jag kommer sakna mer när jag flyttar tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Har inte det här problemet i här, är så nära Finland så antingen hittar man vad man saknar - kanske efter lite mer sökande - eller så hoppar jag på färjan till Åland :) Så har inte riktigt funderat på vad jag saknar eller inte, haha.
    Önskar dock lite att Sverige inte var ett sånt godisgris-land, har märkt att jag emellanåt blir sugen och äter för mycket godis och chips än vad jag skulle... borde hitta nyttigare saker att bli sugen på istället.

    Svar: Tack! :D Ska försöka fortsätta vara aktiv nu.
    Exakt :/ Är lite förvirrad över hur jag ska skriva... Ska ha handledarmöte idag och till det skulle jag ha fixat ca 3 sidor inklusive framsida och innehållsförteckning och sen börja på själva uppsatsen, känns som om jag skrev heeelt för lite (fast jag fick ihop de ca 3 sidorna) och fel. Nåja, läraren säger säkert vad som kan göras bättre, men skulle kännas lite hemskt ifall han bara skulle klaga .__.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du får lite feedback på det i början i alla fall, så du har möjlighet att ändra om du förstått något fel. :)
      Förra året fick jag 40% (lägsta vitsordet för godkänt...) i en uppsats som tydligen skulle vara en artikel. Vår briefing för den uppiften var riktigt bristfällig, och läraren pratade aldrig om den ordentligt under lektionstid. Ingen fattade vad vi skulle göra. Och fick nyss tillbaka en akademisk uppsats med bra vitsord men med kommentarer om att jag varit "modig" som valt den vinkeln på det hela, men att jag hade lyckats göra det himla bra. Hade ingen aning om att det var ett "modigt" val att skriva den som jag gjorde, för briefingen hade där också varit dålig...

      Radera