28 november 2012

Newsdays

Igår hade vi radio newsday. Newsdays är nog antagligen något av det mest utmattande i utbildningen (hittills). Drygt 5-6 timmar utan någon ordentlig paus. Man dyker upp vid 9 på morgonen och börjar leta nyheter (gärna lite innan man kommer in för dagen också), bestämma vad som är värt att använda och sen jaga intervjuer. I år gör vi program för två olika (fake-)radiokanaler. Två gånger den ena, två gånger den andra. Vi har jobbat klart med den ena för i år och är nu inne på den andra (som är samma som vi använde förra året). Första nyhetssändningen ska börja 12 (1 för andra kanalen) och följande klockan 14 (15 för andra). Större delen av det är live. Så, man har 3-4 timmar på sig att fixa ihop första sändningen + lite av följande och sen 2 timmat för den andra. Tufft, men på många sätt roligt och givande. Men usch vad trött man blir!

Jag är ingen morgonmänniska. Att ta sig ur sängen innan 9 är jobbigt och gör att jag är trött hela dagen, också fast jag sovit tillräckligt. Då jag kom hem igår var jag småtrött, men någon timme senare somnade jag bara sådär för att jag var såååå trött! Man tänker inte allt för mycket på tröttheten medan man skyndar och jobbar och stressar, men allt kommer över en på en gång då man kommit hem och lugnat ner sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar