17 augusti 2012

Den långa resan hem

I tisdags kom vi som sagt tillbaka hem till England. Det var en lång dag. Vi startade 9-tiden från våra föräldrar till flygfältet. Resan tar drygt en timme, och vi stannade till vid posten eftersom jag var tvungen att posta lite saker. Blev att vänta 2 timmar på flygfältet (där vi också måste packa om lite eftersom mitt bagage vägde 16kg och det bara får väga 15. Då vi packat om vägde den bara 14,1, vilket vi inte riktigt förstår då vi knappt tog bort några saker alls). Medan vi väntade på att få stiga ombord mumsade vi i oss smörgås och kanelbulle. Flygresan tog ungefär 2,5 timmar.
Fina Åbolands skärgård.

På Stansted sprang vi i kanske en halvtimme lite drygt. På den tiden tog vi oss igenom passkontrollen (älska nya passen. Fast det finns typ maskiner på ETT ställe som lyckats läsa mitt pass, så jag måste ändå gå genom en "vanlig" kontroll. Men går mycket snabbare då det finns en skild för det, hehe), väntade på min väska (tog evigheter innan Åbobagaget dök upp, kändes det som) och plocka den med oss, handla lite mat för vägen och gå ut till vår buss. Vi skulle ha hunnit med en tidigare buss in till London, men den verkade väldigt full och vi hade ingen brådska så vi väntade på den vi tänkt åka med som skulle gå 20 minuter senare. Den bussen var inte ens halvfull (och där var antalet som kommit till England med samma flyg som oss). 
Inne i London väntade vi nästan en timme på bussen som skulle ta oss hem till Bournemouth. Det var en ovanligt lång resa eftersom det var en buss som stannade på en plats innan Bournemouth, och vi åker vanligen med en som åker raka vägen och alltså inte helt samma väg som den vi nu åkte med.

Jag lyssnade på musik och Per läste och såg koncentrerad ut.

Bussen var ändå av någon anledning framme över 20 minuter tidigare än det stod på vår biljett, men det var mest bara skönt! Vi hoppade in i en taxi och var vid vår lägenhet på 5-10 minuter. Så himla skönt att stiga innanför dörren i sitt eget hem igen efter att ha varit borta i en månad! Klockan var strax efter halv 8 (engelsk tid) då vi äntligen var framme.
Prick klockan 8 ringde vår porttelefon. Det var ASDA som var här med vår veckoshopping. Kändes bra att fylla vårt tomma kylskåp, haha! Rotade fram varsin portion skinkfrestelse från frysen, mumsade i mig min portion och tog sen en lång, varm dusch. Ganska fin dag, fast det tog just lite över 12,5 timmar från dörr till dörr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar