21 juli 2012

Alkoholkulturen jag hatar

Ibland blir jag så himla trött på att komma från ett land med den alkoholkultur det har och att bo i ett land med en liknande alkoholkultur. Vet inte ens hur jag ska kunna lägga ord på hur mycket det då och då äcklar mig. Jag är inte nykterist. Jag dricker också. Men jag dricker betydligt mindre under en månad än vad folk gör under en utekväll/förfest/kräftskiva/fest. Jag dricker aldrig för att bli full, eller ens berusad. Jag dricker för att det är gott, och är det inte gott låter jag bli att dricka.

Tanken på att folk både i England och Finland (större delar av Norden antar jag) inte verkar förstå vad roligt utan alkohol är gör mig frustrerad. Du är en mes, underlig och knäpp om du inte dricker. Det är inte riktigt accepterat. Det ska drickas då det är helg. Punkt. Vad är idén med att vara ledig om man inte häller i sig något som innehåller alkohol? Jag har haft turen att vara omgiven av vänner som inte fester så fort de har en chans. Jag har fått ha roligt på ett betydligt bättre sätt. Ett sätt så du kan minnas allt följande dag, och må ganska bra. Vi har inte behövt vakna upp följande dag, och plötsligt minnas något pinsamt vi gjort dagen innan, som vi aldrig skulle gjort om det inte var för mängden alkohol som passerade våra läppar. Och vet ni vad? Ni ska inte tycka synd om mig för att jag aldrig varit full, eller inte "fick" uppleva konstant festande då jag var 18. Jag ångrar det inte, inte ens för en halv sekund. Det var mitt eget val att använda helgerna till att må bra och umgås med folk som tyckte om mig även om jag inte drack.

Det räcker inte med att alkoholen ska förtäras, det ska fotas och dokumenteras på bloggar och olika sociala medier också. Titta-på-mig-jag-dricker-alkohol-igen-sådär-som-jag-gör-så-fort-jag-hinner-fatta-vilken-lyx. Om hur skönt det är med en kall öl eller cider, att det är dags för förfest eller utgång, att man är bakis eller bara posta tusen pinsamma bilder. Behöver jag verkligen veta att du är på en route mot ett alkoholberoende? Behöver jag veta att du inte orkade stiga upp under hela helgen och alltså inte fick gjort något av alla de saker du verkligen behövde få gjort? Måste jag se vem som spydde och var det hände? Det enda de här bilderna och statusarna gör är att få mig att må lite dåligt över hurdan alkoholkultur vi har, och må bra över att mitt liv är bättre än det där. Jag bryr mig inte om folk skriver om och fotar fester och utgångar, men det är det där som verkligen är där för att peka ut hur mycket någon dricker och hur full man är som jag hatar.

Att folk inte förstår ett nej. Att man alltid ska ha en undanflykt eller godtagbara ursäkter för känna att man ska kunna säga nej. "Jag tänker ta bilen så jag har en ursäkt att inte dricka", "Det är ju nästan skönt att äta antibiotika så jag inte behöver dricka nåt på den där festen", "Jag är glad att jag blev ombedd att vara barnvakt ikväll så jag inte behöver gå ut". Varför ska det vara så svårt för folk fatta att alla kanske inte alltid måste hälla i sig? Och varför är det så svårt för folk att bara säga som det är, att nej tack, jag vill inte ha, och nej, det är inte jag som är sjuk i huvudet, det är du. Kan du inte acceptera att jag säger nej och inte dricker alkohol som om det vore vatten och jag hade vätskebrist, då är det fanimig inte jag som har problem! Men i länder med alkoholkulturen vi har, då är det du som skäms för att du inte dricker, inte vill ha. Det är du som känner dig obekväm och malplacerad. Det är du som väldigt ofta ger med dig, säger jaja, en öl/cider/ett glas skadar väl inte, fast du inte ville ha, eller kanske till och med lovade någon att du inte skulle dricka. Det är du som lider. Du måste ha mod för att våga säga nej och vara stark för att kunna stå emot trycket från alla runt dig.

Det ska drickas med råga, inte med måtta. Det ska inte drickas för att det är gott, det ska drickas för att bli full. Det ska drickas, annars blir du mobbad för du är dum i huvudet. Det är ingen fest utan alkohol, alkoholen är en självklarhet.

Jag vet inte, men jag kan väl inte vara den enda som ser felet i det?

8 kommentarer:

  1. Nej, du har så rätt i allt du säger. Visst gillar jag att gå ut ibland och dricka lite, men till skillnad från... ja, många andra vet jag min gräns och jag slutar när jag kommer till den :S Det sista JAG vill är att skämma ut den jag är ute med, vilket ju i slutändan är vad de flesta gör som blir helt ohyggligt fulla...
    aja, vet inte vart jag vill komma med dethär egentligen, men ja, jag håller med dig om det du säger XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hurdan du är då du går ut, och du är en person jag inte har något emot att gå ut med. Du blir inte strupfull och pinsam, för precis som du säger så vet du dina gränser och håller dig till dem!

      Radera
  2. Du skrev precis det som jag också tänker om saken. Så joo, håller absolut med!

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med dig i det du skriver. Jag har aldrig förstått vitsen med att supa sig så full att man sedan inte minns vad man gjorde kvällen innan.

    Jag är också glad över att ha vänner som inte super sig fulla bara för att det "hör till saken". Jag är också glad att de accepterar mitt val att jag inte dricker. Jag dricker som sagt inte själv men har ändå inte något emot alkohol och folk som dricker, så länge som det görs med vett och de inte försöker få mig att dricka något som jag inte vill. Flera gånger har jag nog provsmakat av någon kompis drink men de flesta gånger har jag inte gillat smaken och då har jag inte känt något behov av att supa. Jag anser att jag kan ha minst lika roligt utan alkohol. (och är glad att märka att andra delar den uppfattningen)

    Under mitt första år med universitetsstudier har jag märkt att de flesta fester och evenemang kretsar kring alkohol, men trots det är det ingen som har försökt få mig att dricka mot min vilja då jag har deltagit. Det är något som jag uppskattar, för jag hade nog räknat med att få höra ett och annat när jag inte dricker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir att höra om andra som inte är förtjust i hur det dricks bland annat i Finland! Jag har några stycken vänner som inte dricker alkohol alls, och en stor del av de andra dricker knappt alls. Jag hör själv till den senare kategorin och har aldrig känt behovet av att dricka av andra orsaken än för att det är gott, och då behöver jag inte dricka mycket alls. Brukar skämtas om att jag är "billig i drift" eftersom jag klarar mig på en drink de väldigt få gånger jag går ut på krog.

      Radera
    2. Jag brukar också säga att jag gör av med lite pengar på krogen. Brukar köra på vatten :P så då är det (oftast) bara inträdet som kostar :) Det finns så mycket annat roligt att sätta pengar på istället för på x-antal shottar och drinkar.

      Radera
    3. Precis! Man kan använda sina pengar till så mycket vettigare saker! Saker man faktiskt kan njuta av.

      Radera