01 april 2012

Resan till Finland

I tisdags började Ryanair flyga mellan Stansted och Åbo, så då jag kom hem den här gången blev det att pröva den rutten. Tyvärr är det ett av Londonflygfälten som är längst bort från oss och det är ordentligt knepigt, dyrt och tidskrävande att ta sig dit. Och som om det inte var nog med det så gick flyget 7.30 så det blev att övernatta i närheten av flygfältet för att hinna dit i tid och ha chans att sova ens lite. Det som är bra med att starta den tiden är att man är i Finland ganska tidigt och alltså har chans att försöka göra något av den dagen.

Vi tog en buss från Bournemouth till London. Startade 13.40. Bussen var helt full och där var ett stort gäng universitetsstuderande som verkade vara påväg till någon tävling. De var duktigt högljudda och ganska störande, i alla fall då man satt mitt bland dem. Det blev ganska varmt också. Bussar är inte speciellt smidiga i England. Hade aldrig åkt tåg innan jag flyttade till England, men sen jag flyttade dit har jag åkt buss (andra bussar än stadsbuss) bara två gånger: då vi åkte mellan Gatwick och Bournemouth då vi flyttade dit och nu då vi åkte till Stansted. Tågen är billiga och smidiga!
Det var mycket grönare då vi närmade oss London, också fast det är mycket varmare i Bournemouth. Det tycker jag är ganska intressant.


Vi hade med oss lite att äta. Bland annat den här chokladstången. Creme egg-innehåll, nomnomnom.


En häftig Mini vi såg i en korsning.


Jag blir sällan åksjuk, och då är det mest att jag känner mig lite, lite illamående. Bussresan ut till Stansted från London var hemsk. Har aldrig mått så illa på grund av en bussresa förut!! Busschauffören gasade fullt, bromsade fullt, gasade fullt, bromsade fullt heeeeeeeeela vägen! Ingen idé att gasa upp allt vad det går då det är en bilkö framför dig!!!!! Herregud! Jobbigaste resan på länge...
Väl på flygfältet fick vi vänta en stund innan stadsbussen som skulle ta oss ut till den söta lilla byn vi skulle övernatta i. Vi hittade en bokautomat med solblekta böcker och tidningar från 2009. Fin idé tycker jag, men tydligen funkar den inte speciellt bra.
Vi steg av på byns High Street. Kändes inte alls väldigt High Street-igt, så vi hade lite roligt åt det. Här är utsikten från skylten:


Vi övernattade på ett fint B&B. Vi hade förväntat oss ett vanligt rum, men fick en liten stuga! Hur mysig och fin som helst! Frukost fanns i stugan så man kunde mumsa i sig vilken tid som helst, beroende på när man skulle åka. Personalen på stället är hur trevlig som helst, och de har skjuts mellan flygfältet och B&Bet mellan 4 på morgonen och 23 på kvällen och det kostar bara £3/person. Absolut ett ställe vi skulle rekommendera till de som ska åka från/till Stansted och behöver någonstans att sova!





Till middag fick det bli pizza eftersom stället var ganska öde och vi därför behövde få mat som någon kunde hämta åt oss. Hur gott som helst! Vi har inte ätit pizza på ett bra tag. Vi fick en heeeel massa såser med som de tydligen ville bli av med. Vi använder aldrig extra såsen man brukar få med.
3.45 var det uppstigning. Gick relativt lätt trots att vi bara sovit 3-4 timmar. Jag lyckades till och med äta e portion flingor, ett rostbröd och dricka en mugg te och ett glas vatten. Helt otroligt, brukar aldrig få i mig frukost genast jag stigit upp. 4.30 blev det start till flygfältet.

Lyckades låta bli att gråta då jag sa hej då till Per. Det känns ganska bra.
Vet inte vad som hänt sen sist jag flög med Ryanair, eller sist jag var till Stansted. Ryanair har utvidgat sig ganska mycket på det flygfältet, verkar ha tagit över en stor del av det. Och flygvärdarna och -värdinnorna var UNGA och GLADA och vänliga!!!!!
I Finland möttes jag av köld och snöväder. Huu. Och ett flygfält som kanske borde bygga lite till på sin terminal 2 så att man inte behöver stå ute och frysa då man köar till passkontrollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar