22 januari 2012

3. IELTS

Den här guiden är skriven under 2011-2014 då jag själv bodde i England. Den har inte blivit uppdaterad sedan dess, och jag vet inte längre om allt som står här stämmer.

Mina första val ville att jag skulle göra ett IELTS-test eller motsvarande. IELTS står för International English Language Testing System och är alltså ett engelskaprov. Det är giltigt i två år, men om du kommer att jobba/studera i ett engelskspråkigt land så syns det ju på din CV att du använt engelska en hel del, så i vissa fall kanske du inte behöver göra det fler gånger.
Det finns två versioner av provet, General Training och Academic Writing. Universitet kräver Academic.

Anmälan

Via provets hemsida kan man hitta var man kan göra provet i sitt eget land: http://www.ielts.org/. Jag kunde anmäla mig via Finnish British Societys hemsida, eftersom de är de som har hand om provet i Finland (man kan bara göra det i Helsingfors än så länge). Man följer helt enkelt bara instruktionerna och betalar avgiften. Då jag gjorde det förra våren kostade det 180€, men nu verkar det redan ha stigit till 190€.
Jag vet inte om det är då man anmäler sig eller då man fyller i något papper då man väl är där, men man kan välja att resultatet ska skickas till skolor eller andra platser. Jag valde att inte göra det här, jag visste ju inte vad mitt resultat skulle bli. Jag kände att det var onödigt att de skulle få det ifall jag inte mötte deras krav. Man kan göra IELTS-provet hur många gånger man vill, och om man bestämmer sig för att göra ett nytt försök är det bäst att de inte har ens första resultat. Då kan det gå lite fel. Du behöver alltså inte ha gjort provet innan du söker till någon skola, de kommer skicka krav till dig och du måste möta kraven innan ett visst datum, som brukar vara någon gång i augusti samma höst du har planer på att börja universitetet.

Förberedelser

Det finns en och annan förberedelsekurs man kan gå om man vill, men de har en tendens att kosta en hel del och om du har planer på att studera i England utgår jag ifrån att din engelska är helt okay. Det jag gjorde var att plugga grammatik, ord och göra en hel drös med övningsprov. Det finns ett övningsprov på IELTS-hemsidan, och sen hittar man en hel del om man googlar. Jag använde mig av den här hemsidan http://www.ielts-exam.net/index.php?option=com_content&task=section&id=15&Itemid=64. Då det gäller övningsprov skulle jag säga att en av de sakerna som är viktigast med det är att lära sig hur proven fungerar, lära sig hur lång tid man har på sig och försöka låta bli att bli stressad av tiden. Ni som gjort engelska studentprovet kommer att ha fått ganska bra övning redan då, bara att ni nu har betydligt mindre tid på er.

Provet

Provet är i fyra delar. Hörförståelse, läsförståelse, uppsats och en muntlig del.

Hörförståelsen är först. Det tar omkring 45 minuter totalt och är fyra delar, och totalt 40 frågor. En stor del är att fylla i ord som fattas i texten man har framför sig (vilket i princip är det viktigaste ur det som sägs). Det här är samma för Academic och General och känns därför inte överdrivet svårt ifall man är hyfsad på engelska.

Efter hörförståelsen är det lärförståelsen som är 60 minuter (tre delar, 40 frågor). Här läser man tre ganska långa texter som man se ska svara på frågor om. Det är skillt för Academic och General, så Academic är svårare. Texterna kan vara ganska knepiga att förstå, och vissa delar kan man vara tvungen att läsa några gånger innan man helt förstår vad de menar.

Man skriver två uppsatser (150 och 250 ord) på 60 minuter. Det första är statistsik som man ska skriva om, och det andra är ett ”påstående” som man ska diskutera. Det är också skiljt för Academic och General. Det här tyckte jag var en knepig del, för man kan inte riktigt öva sånt här.

Muntliga delen av provet är sist och tar mellan 10 och 15 minuter. Den här delen är sist och behöver inte vara samma dag som provet. Då jag gjorde det var det fyra-fem personer som höll provet så det skulle gå lite fortare. Vi fick alla varsin tid, så många hade möjlighet att gå och göra något annat mellan den här delen och det man gjorde före. Man är ensam i rummet med personen som frågar saker, och det spelas in. Man blir tillfrågad lite olika saker, och man bara pratar på om det. Frågar de något om ett ämne man inte vet något om eller inte har något att säga om frågar de något annat istället. Jag var galet nervös inför muntliga delen, men han jag pratade med var hur snäll och härlig som helst. Det är inget att oroa sig för, det är över på drygt 10 minuter och det man pratar om är inget svårt. Jag pratade bland annat om skolgården en av skolorna jag gått i hade. Det är också en del som är samma för Academic och General.

En sak man ska komma ihåg då det gäller hör- och läsförståelserna är att ta allting väldigt bokstavligt – tänk inte längre. Frågas det något ska man inte tänka längre, utan välja svaret som är väldigt exakt det det står om. I uppsatserna ska man hålla till sig ämnet och inte börja skriva om en hel massa annat. Det är två saker som kräver lite övning innan man helt förstår hur de tänker vad gäller svarsalternativ.

Resultat

Resultatet postas 13 dagar efter att man gjort provet och dyker ganska fort upp i postlådan. Jag räknade ut att mitt resultat skulle postas på en fredag (dagen man kunde hämta ut det från kontoret ifall man ville), och trodde därför att det skulle dyka upp först veckan efter. Men det fanns i postlådan på fredagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar