10 oktober 2011

En liten universitetsuppdatering

Antar att det är på sin plats att uppdatera er lite om vad som hänt universitetsmässigt också i mitt liv. Är nu inne på andra veckan riktig skola, och det börjar märkas. Jag börjar vänja mig vid att bli undervisad på engelska, och ta in och bearbeta info på engelska. Det är fortfarande lite knepigt, speciellt i situationer där man ska tänka fort. Men det börjar gå! Saker att läsa och göra packar de på oss i mängder redan, och hela systemet och hur det fungerar är ännu lite förvirrande. Det känns som om man inte helt har kontroll över situationen, om man säger så. Men man lär sig väl långsamt. Försöker organisera mina dagar lite, och skriva upp en veckoplan för vad som ska vara inlämnat och gjort när så att det inte kommer som en chock senare. Och så att jag ska slippa bli allt för stressad. 

Jag trivs, det gör jag absolut. Vissa saker är väldigt krävande, ännu värre då man inte pratar språket perfekt. Speciellt media law är jobbigt ordmässigt, eftersom orden är svåra till och med för de som har engelska som modersmål. Shorthand är också lite knepigt eftersom man förutom att lära sig mer engelska, ska lära sig ett nytt alfabet och nya tecken för engelska orden. Just nu går det väldigt segt eftersom min hjärna först måste förstå det engelska ordet, och sen översätta det till ett shorthand-ord. Fast alla är fortfarande sega, eftersom det är nytt för alla där. Tror bara att min hjärna jobbar lite, lite längre vid varje ord. 

Idag har vi lämnat in vår första assignment (som vi fick första riktiga lektionen, första riktiga dagen...). Det kändes väldigt tuff att göra som första grej för mig eftersom jag är galet blyg, och fortfarande då och då börjar prata väldigt knagglig engelska då jag blir nervös. Så, uppgiften var att gå fram till en random, okänd gamling någonstans och göra en kort intervju där vi skulle fokusera på deras första minne. Jag var ut två-tre gånger för att göra det, men fegade ur varje gång. På lördagen gick jag omkring i stan i några timmar innan jag till sist gjorde det. Första personen hade en jättebra historia som jag skulle fått skrivet hur mycket som helst om, men jag glömde att ta ett foto, som vi måste ha. Följande person hade redan blivit intervjuad dagen föra. Tredje personen (eller det var ett par) lyckades jag få en vettig intervju med OCH ett foto på. Tyvärr hade jag lite problem med att skrapa ihop 250 ord eftersom hon inte sa SÅ mycket (men paret var hur trevligt som helst). Men jag fick ihop det, och lämnade in den strax efter 8 imorse (deadlinen var klockan 12). Nu hoppas jag bara att jag lämnat in den på rätt ställe.

Idag fick vi vår nästa assignment (av samma lärare) som ska vara inlämnat den 24e. Tänker inte berätta vad det är just nu. Vi har också fått en assignment av en annan lärare, men det ska vara inne först i november.

Nu ska jag tillbaka till skolan för en två timmar lång föreläsning. Vi är typ 250 personer i den där salen då vi har det här ämnet (Media, journalism and society) eftersom vi är hela Multimedia journalism-gänget + hela English-gänget och Media and communication-gänget.

Den här veckan kommer att bli tråkig eftersom Per jobbar till 8 varje kväll (och sen tar det ett bra tag att ta sig hem). Men kanske jag får en hel del planerande och skolarbete gjort istället då jag inte har någon intressant att prata med?
Så jag tycker ni ska lämna en hel massa kommentarer så jag blir peppad att blogga mer, och har åtminstone NÅGOT kul att komma hem till. Dessutom är föreläsningen jag ska på nu inte den mest intressanta. Eller, det är intressant, men lite väl sent på dagen för att hjärnan helt ska orka med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar