03 september 2011

Dag 1

Jag vet inte ens var jag ska börja, de senaste tre dagarna har varit väldigt långa. Så jag tänkte att jag ska försöka skriva om varje dag skilt. På så sätt blir det förhoppningsvis mindre yrt och lite mindre att läsa i varje inlägg.

På onsdagen steg jag upp 9-tiden för att ännu hinna spendera lite tid med mamma, pappa och hundarna. Per och hans föräldrar dök upp halv 12-tiden, och vi startade ganska genast. Första halvtimmen kändes det väldigt tungt, och gråten var nog i halsen större delar av den tiden. Men efter ett tag kändes det redan lättare. Det känns skönt att inte behöva åka ensam! Då skulle jag ha lipat ögonen ur mig.
Vi stannade och åt påväg till flygfältet, och var framme vid Helsingfors-Vandra flygfält 15-tiden.

Incheckningen gick smärtfritt, inte så mycket köande och våra väskor vägde alla under 20 kg (fast Pers ena väska vägde 19,3 kg). Vi hade en stund att gå omkring, men vi bestämde oss ändå för att börja gå mot gaten genast eftersom den var längst bort. På vägen hittade vi åtminstone två väldigt finska butiker. Båda var ganska fulla av människor så vi var aldrig in i dem.

Mitt underbara resesällskap.
Genast vi kom till gaten fick vi stiga ombord på en buss som tog oss ut till flyget. Vi fick stå en bra stund i bussen utanför flyget, och det blev väldigt varmt. Till slut fick vi alla fall stiga ombord på flyget. Hittills hade resan gått väldigt fort, vi hade inte haft överdrivet mycket tid till att göra ingenting.
Jag har bara flugit med Ryanair förut, så Norwegian kändes väldigt lyxiga. Bekväma säten, UNGA och glada flygvärdinnor och stewards och internet på flyget! Dessutom pratade åtminstone en av stwearderna riktigt bra svenska (men aningen norsk brytning).

Vi köpte chips på flyget. Riktigt goda (men inte lika goda som Walkers Ready Salted), och väldigt söt förpackning.

Under första delen av resan fick vi om och om se på några korta filmer (typ gamla Disneyfilmer och liknande), och sen fick vi titta på Tangled, men tyvärr hann vi inte se hela. Per och jag satt och skrattade högt åt vissa delar fast vi inte ens lyssnade på filmen (finskt tal), bara läste den engelska texten de hade till. Vi var nog de enda på planet som hade så roligt åt filmen. Sen kom vi fram till att vi nog måste se hela snart.
 Framme vid Gatwick fick vi igen gå en ganska lång bit, hittade våra väskor rätt fort och sökte oss utåt. Vi handlade lite i Marks & Spencers Simply Food (jag ÄLSKAR den butiken) och satte och och åt eftersom vi hade ganska mycket tid kvar att döda innan bussen skulle gå.
Tyvärr började solen gå ner typ genast vi satte oss i bussen, så vi såg inte så hemskt mycket av det vi åkte förbi, men Portsmouth och Southampton (där Ikea finns. Och ett museum där det finns info om bland annat Titanic (ja, Titanic startade från Southampton)) ser båda ut som riktigt fina städer. Så dit ska vi i något skede.
Då vi kom till Bournemouth tog vi en taxi till hotellet. Vi var förvånade över hur billigt det är att åka taxi! Startavgiften är £2.70. Hela resan blev att kosta ca £5.